You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 3 Next »

Els subcamps Obligatoris per la 100 són $a, $e i els Obligatoris si Aplicables són $b, $c, $d, $q, $j

Els subcamps Obligatoris per la 110 són $a, $e i els Obligatoris si Aplicables són $b, $c, $d, $n

Generalment el títol és l'entrada principal d'una col·lecció especial o fons arxivístic que conté documents de diversos autors, però els punts d’accés per als creadors  (persones, famílies o entitats que han generat el fons d’arxiu), són elements bàsics que heu de detallar de la següent manera:

  • Feu sempre un punt d’accés per al creador/productor que té la primera responsabilitat principal reconeguda o l’activitat de la qual hagi generat la major part de la documentació del recull,  (camp 1xx).

  • Recordeu que per fer un punt d’accés autoritzat, la informació ha d'estar sempre inclosa a la descripció; és per això que es recomana denominar el fons amb el nom del titular responsable (persona, entitat o família).

$e: Terme de relació (R) 

Mencioneu sempre en un $e (100 i 110)  la funció dels creadors mitjançant un designador de relació normalitzat, vegeu el llistat a l’Apèndix I de RDA (en català, sense cap abreviatura ni concordança de gènere).
 

En  l’àmbit de l’arxivística, és a dir en el cas de col·leccions especials o fons podeu usar les diferents funcions: 

 Autor: (seguint la normativa ISAD (G) i NODAC)

Persona o organisme responsable del contingut intel.lectual d’un document. L’autor no s’ha de confondre amb el productor o creador 

No sempre el creador del fons equival a l’autor dels documents reunits com, per exemple, seria el cas d’autògrafs de Jacint Verdaguer en poder i en el fons d’algun verdaguerià com Josep Maria de Casacuberta o materials per a la publicació de l’epistolari de Jacint Vedaguer en què treballà J.M. de Casacuberta conjuntament amb Joan Torrent i Fàbregas el qual, aquest darrer, esmenà i continuà posteriorment l’obra que es va publicar pòstumament a la mort del primer.

Ex.: 

Posaria l'exemple del fons de jacint verdaguer que expliquem a dalt o el que teniem a la pauta (UAB-CSUC) 

Ex.: 

Un recull de 104 documents

100 1# Cervera i Astor, Leandre,$d1891-1964,$eautor

245 10 Treballs de medicina i biologia del doctor Leandre Cervera

Ex.: 

100 1# Barral, Carlos,$d1928-1989,$ecreador

245 10 Fons Carlos Barral

Creador (seguint la normativa ISAD (G) "creator" o NODAC "productor")

Organisme, família o persona que ha produït, reunit i/o conservat documents en l’exercici de la seva activitat personal o corporativa. El productor no s’ha de confondre amb el col.leccionista, ni amb l'autor/a. 

Ex.:

 Recull de documents trobats encartats entre els llibres de la seva biblioteca personal, publicitat i altres documents solts

100 1# Zúñiga, Ángel,$d1911-1994,$ecreador

245 10 Documentació d'Àngel Zúñiga

Ex.: 

 Productor del fons, majoritàriament literari i gràfic

100 1# Pujulà i Vallès, Frederic,$d1877-1963,$ecreador

245 10 Fons Frederic Pujulà i Vallès


Col·leccionista

AQUI JA EM PERDO I QUAN INTRODUIM EL TERME COMPILACIONS ... 

 Ens referirem a la figura del Col·leccionista per a designar el conservador que aplega ítems de diverses fonts que posteriorment s’arrangen, es descriuen i es cataloguen com a una col·lecció. És a dir, que ens referirem al responsable de reunir o aplegar un recull o col·lecció de documents en el transcurs de la seva activitat i que normalment tenen en comú una o més característiques: tipologia documental, matèria, època, etc. [1] En aquest cas, serà considerat creador i se li farà l’entrada principal (1XX o 11X). Cal tenir present que no equival a les compilacions [2] i que, per tant, no es consideraran com a tal a nivell catalogràfic.

 

Ex.: Recull de premsa del propi Joaquim Mir donat per Josep Mir i Estalella.

100 1# Mir, Joaquim,$d1873-1940,$ecol·leccionista

245 10 Recull de premsa d'articles de diversos autors referents a Joaquim Mir i la seva obra

 Però no

Ex.: Col·lecció de documentació original aliena de diverses èpoques que recull majoritàriament bibliografía catalana i traduccions de clàssics al català, ca.1676-1960 (el compilador era col·leccionista).

245 00 Col·lecció de manuscrits de la biblioteca de Josep Monés i Roberdeau

700 1# Monés, Josep,$ecol·leccionista

 

Ex.:

700 1# Fernandez Grilo, Antonio,$d1845-1906,$ecol·leccionista

245 10 Col·lecció d'autògrafs, compilats inicialment pel poeta Antonio Fernández Grilo

520 3# Textos dedicats, cartes, portades de llibres, retalls de premsa caricatures i fotografies de literats, artistes i polítics espanyols

 

En les entrades secundàries (7XX) l'únic terme de relació obligatori és el de creador, les altres funcions són recomanables si es té clara la funció.

 Aquests subcamps ($e) són repetibles, introduïu les funcions en l'ordre segons la seva implicació en l'obra, en l'expressió, en la manifestació o en l'ítem (ordre OEMI).

Ex.:

100 10 Martí i Pol, Miquel,$d1929-2003,$eautor,$etraductor

 

2. COMPILADORS 

JO DIRIA QUE NO HI HA COL·LECCIONS QUE SIGUI COMPILACIONS PER TANT POTSER AQUEST TROÇ L'ESBORRARIA. 

No confongueu una compilació amb una obra feta en col·laboració. Normalment en una compilació,  a partir de la informació trobada en el recurs, s'indica clarament qui ha creat què, o apareix la menció del compilador o editor literari clarament identificada.

 

 Ex.: Els materials escrits per diverses mans serviren per a publicar el volum “Materials” de l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya i foren encarregades a diversos  musicòlegs i folkloristes:

100 1# Barberà, Josep,$d1877-1947,$ecompilador

245 10 Enquestes cançonístiques realitzades per encàrrec de l'Obra del Cançoner Popular de Catalunya

520 3  Cançons recollides per diverses comarques catalanes com a missions científiques endegades per l'Obra del Cançoner Popular. Cada enquesta va precedida d'un índex general amb les cançons aplegades i continuen amb les transcripcions a diverses mans dels poemes i melodies musicades.Les diferents memòries estan identificades.



---------------------------------

Juliol 2018


  • No labels