Recordeu  consultar l’assignació de punts d’accés i creació de registres d’autoritat a l’hora d’escollir les formes dels encapçalaments.

1. CREADORS (CAMPS 1xx i 7xx)

Els subcamps Obligatoris per la 100 són $a i els Obligatoris si Aplicables són $b, $c, $d, $e, $q, $j
Els subcamps Obligatoris per la 110 són $a i els Obligatoris si Aplicables són $b, $c, $d, $e, $n

Els punts d’accés per als creadors (persones, famílies o entitats responsables de la creació d’una obra), són elements bàsics que heu de detallar de la següent manera:

  • Feu sempre un punt d’accés per al creador que té la primera responsabilitat principal reconeguda, o que apareix mencionat en primer lloc al document (camp 1xx).
  • Recordeu que per fer un punt d’accés autoritzat, la informació ha d'estar sempre inclosa a la descripció. 

$e -Terme de relació  

Mencioneu en un $e (100 i 110)  la funció dels creadors mitjançant un designador de relació normalitzat, vegeu el llistat a l’Apèndix I de RDA (en català, sense cap abreviatura ni concordança de gènere). En cas de l'església catòlica, per exemple, el $e no és aplicable.  

En les entrades secundàries (7XX) l'únic terme de relació obligatori és el de creador, les altres funcions son recomanables si es té clara la funció . 

Ex.:

100 1#       Antoni, Giovanni Antonio de,$dactiu 1554-1580,$eautor 


Aquests subcamps ($e) són repetibles, introduïu les funcions en l'ordre segons la seva implicació en l'obra, en l'expressió, en la manifestació o en l'ítem (ordre OEMI)

Ex.:

100 1# Ovidi Nasó, Publi,$d43 aC-17 dC,$eautor   

700 1# Mei i Galès, Felip,$d-1612,$eautor,$etraductor,$eimpressor

1.1. Compiladors com a creadors

Tingueu en compte que hi ha casos en què la figura del compilador (persona, família, o entitat responsable de la creació d'obres noves com bibliografies o directoris) es considera creador; feu-ne doncs una 1XX . No ho confongueu amb un editor, que es considera un contribuïdor (7XX), ja que fa contribucions a una expressió d'una obra revisant o clarificant-ne el contingut, o seleccionant i posant juntes obres d'un o de diversos creadors).

Ex.:

100 1# Ximeno, Vicente,$d-1764,$ecompilador

245 10 Escritores del Reyno de Valencia :$bchronologicamente ordenados desde el año M.CC.XXXVIII. de la christiana conquista de la misma ciudad hasta el de M.DCC.XLVII. /$cpor Vicente Ximeno presbitero, doctor en sagrada theologia, beneficiado en la Santa Iglesia Metropolitana de Valencia su patria y academico valenciano al ilustrissimo y reverendissimo señor don Andres Mayoral, arzobispo de dicha Santa Iglesia, del Consejo de Su Magestad, &c.


 1.2. Adaptadors com a creadors

Les adaptacions, revisions, etc. que canviïn substancialment la natura o el contingut d’una obra, resultant-ne una obra nova, també es consideren fetes per creadors (camp 1xx), no per contribuïdors (camp 7xx) [RDA 19.2.1.1].

Ex.:

100 1#  Cormon, François,$eautor

245 10  Sobrino aumentado, o, Nuevo diccionario de las lenguas española, francesa y latina /$cpor Francisco Cormon 

Per a persones, famílies o entitats que fan contribucions a una expressió concreta d'una obra (editors, traductors, etc.) vegeu camps 7XX

2. COMPILACIONS

Segons el tipus de compilacions, creeu els punts d'accés següents:  

 a) Si l’obra és una compilació d’obres de diferents creadors amb títol col·lectiu:

  • Elaboreu el punt d’accés autoritzat que representa l’obra usant el títol preferit de la compilació (245) (RDA 6.27.1.4)

Ex.:

 245 00  Coleccion de novelas escogidas /$ccompuestas por los mejores ingenios españoles

505 8#  Conté: Tomo I: Los Tres maridos burlados ; No hay con el amor venganza, por Isidro de Robles ; Los Contrapesos de un gusto ; Los Vandoleros de amor, por Luis de Guevara

700 12 $iContenidor de (obra):$aRobles, Isidro de.$tTres maridos burlados

700 12 $iContenidor de (obra):$aRobles, Isidro de.$tNo hay con el amor venganza

700 12 $iContenidor de (obra):$aGuevara, Luis de.$tContrapesos de un gusto

700 12 $iContenidor de (obra):$aGuevara, Luis de.$tVandoleros de amor


b) Si l'obra és una compilació d’obres de diferents creadors sense un títol col·lectiu:

  • Elaboreu punts d’accés separats per a cadascuna de les obres, proporcionant el títol preferent de cadascuna de les mateixes (RDA 6.27.1.4).
  • En aquest cas, indiqueu al camp 245 la menció de responsabilitat després de cada títol, separant les diferents obres amb un punt:

Ex.:

245 00 Del Metamorfoseos de Ovidio en octava rima, traduzido por Felipe Mey, siete libros :$bcon otras cosas del mismo

264 1# En Tarragona :$bpor Felipe Mey,$c1586

500 ## Inclou amb portada pròpia: Rimas de Felipe Mey, dirigidas al muy illustre señor don Ramon Ladron, cauallero de la Orden de Santiago y gentilhombre de la boca de Su Magestad

700    12  $iContenidor de (expressió):$aOvidi Nasó, Publi,$d43 aC-17 dC.$tMetamorphoses.$lCastellà

700    12  $iContenidor de (obra):$aMei i Galès, Felip,$d-1612.$tRimas

700    1# Mei i Galès, Felip,$d-1612,$etraductor,$eimpressor


c) Si l'obra és una compilació d'obres d'un mateix autor que inclou, o que es presenta com si inclogués, les seves obres completes:

  • Enregistreu el títol col·lectiu convencional "Obres"
  • Si la compilació és o pretén incloure l'obra completa d'una persona en un gènere concret, useu un títol col·lectiu específic: "Assaigs", Novel·les", "Poesia", "Teatre", etc.

Ex.:

100 1# Rondolinus, Simeo,$eautor

240 10 Obres

245 10  Summa Bonacina :$bin qua Martini Bonacinae mediolanensis S. theologiae et I.V.D. comitis palatini opera omnia in tres tomos ab eo distributa arctantur : cum duobus tabulis, vna capitulorum in principio, altera rerum notabilium in fine /$cauctore D. Simeone Rondolino presbitero Perusino


d) Si l'obra és una compilació de dues o més obres d’un mateix autor, amb o sense títol col·lectiu (que no són ni pretenen ser compilacions de les seves obres completes):

  • Creeu punts d’accés per a totes les obres incloses, proporcionant-ne el títol preferit de cadascuna de les mateixes [RDA 6.2.2.10.3]
  • Addicionalment, identifiqueu les obres de la compilació de manera col·lectiva registrant un títol col·lectiu convencional seguit de “Seleccions”.

Ex.:

100 1#  Hoffmann, Friedrich,$d1660-1742,$eautor

240 10  Obres.$kSeleccions

245 10  Friderici Hoffmanni consiliarii regis intimi, archiatri, academiae et ordinis medici seniroris Opuscula pathologico-practica, seu Dissertationes selectiores ;$baccedit ejusdem auctoris Medicus politicus : cum indice rerum praecipuarum

700 12  $iContenidor de (obra):$a Hoffmann, Friedrich,$d1660-1742.$t Opuscula pathologico-practica

700 12  $iContenidor de (obra):$a Hoffmann, Friedrich,$d1660-1742.$t Medicus politicus


 e) Si l'obra consisteix en dues o més parts d’una obra (RDA 6.27.2.3):

  • Si aquestes estan numerades consecutivament i si cada part s’identifica per un terme general i un número, elaboreu un punt d’accés combinant el títol preferit que representa l’obra i el títol preferit de la seqüència de les parts:

Ex.:

100 1#  Virgili Maró, Publi,$d70-19 aC,$eautor

240 10  Aeneis$nLlibre 1–6

245 10  P. Virgilii Maronis Aeneidos libri sex priores /$cargumentis, explicationibus et notis illustrata a Ioanne Ludouico de la Cerda

700 1#  Cerda, Juan Luis de la,$d1560-1643,$eeditor literari

  • Si les parts no estan numerades o si no estan numerades consecutivament, elaboreu punts d’accés separats per a cadascuna de les parts i, addicionalment, identifiqueu-les col·lectivament mitjançant un punt d’accés construït combinant el punt d’accés que representa l’obra i el títol col·lectiu convencional “Seleccions” (RDA 6.2.2.9.2):

3. CONGRESSOS  (CAMPS 111/711)

El subcamp Obligatori per la 111 és $a i els Obligatoris si Aplicables són $c $d, $e, $j, $n

$a Nom de congrés o nom de jurisdicció com a element d'entrada

  • Si el nom del congrés inclou el nom complet de l'entitat superior o relacionada, enregistreu el congrés subordinat al nom de l'entitat superior o relacionada (p. ex., assemblea anual d’una associació)

Ex.:

110 2# Església Catòlica.$bProvíncia de Colònia (Alemanya).$bConcili Provincia$d(1536 :$cColònia, Alemanya),$eautor

  • Ometeu del nom d’un congrés, etc., les indicacions del número, l’any o els anys de convocatòria. Apliqueu també aquesta instrucció al nom d’unes jornades, una reunió, una exposició, una fira, un festival, un congrés, etc., tractat com una entitat subordinada  (RDA 11.2.2.11) 
  • No obstant això, sí que heu de mantenir en el nom del congrés la seva periodicitat: 

$n, $d i $c:  número, data i lloc del congrés

  • Afegiu  al nom d’un congrés el número, la data i el lloc on es va celebrar, si s’apliquen i es poden determinar, en aquest ordre i separant els diversos elements amb un espai, dos punts i espai (RDA 11.13.1.8):

Ex.:

110 2# Església Catòlica.$bProvíncia de Colònia (Alemanya).$bConcili Provincial$d(1536 :$cColònia, Alemanya),$eautor

  • Si el punt d’accés representa una sèrie de congressos, no afegiu el número, la data o la localització (RDA 11.13.1.8.2):


Número del congrés ($n)

  • Un número de congrés és una designació de la seqüència d’un congrés dins d’una sèrie de congressos (RDA 11.6).

  • Enregistreu el número ordinal en català, de la següent manera:


singular

plural

masculí

femení

masculí

femení

1r

1a

1rs

1es

2n

2a

2ns

2es

3r

3a

3rs

3es

4t

4a

4ts

4es

5a

5ns

5es


A partir del 5 se segueix el mateix paradigma:


-a

-ns

-es


  • Recordeu que l'ordinal ha de concordar en gènere amb el nom genèric de congrés:

Data del congrés ($d)

  • Una data de congrés és la data o el rang de dates en el qual s’ha celebrat un congrés, unes jornades, una reunió, una exposició, una fira, un festival, etc. (RDA 11.4.2).

  • Enregistreu l’any o els anys en el quals s’ha celebrat el congrés

Lloc del congrés ($c)

  • La localització del congrés és la localitat on se celebra un congrés, unes jornades, una reunió, una exposició, una fira, un festival, etc. (RDA 11.3.2).

  • El nom geogràfic anirà en la llengua del catàleg, i seguirà les pautes establertes a RDA 11.3.1 i 16.

$j -Terme de relació  

Mencioneu sempre en un $j  la funció dels creadors mitjançant un designador de relació normalitzat, vegeu el llistat a l’Apèndix I de RDA (en català, sense cap abreviatura ni concordança de gènere).

En les entrades secundàries (7XX) l'únic terme de relació  obligatori és el de creador, les altres funcions son recomanables si es té clara la funció.


-----------------------------

Juny 2017

  • No labels