1. Introducció
Un cop es creen, recopilen o es comencen a manipular dades i fitxers es poden desorganitzar ràpidament. Per estalviar temps i evitar errors, tant si es treballa de manera individual, com en equip, cal prendre una sèrie de decisions fonamentals sobre com s’organitzaran els fitxers (vegeu apartat 2), com s’anomenaran (vegeu apartat 3) i quin serà el control de versions (vegeu apartat 4) que s’aplicarà.
Disposar d’unes convencions per a l’estructura i organització de les dades de recerca en millorarà la seva gestió i farà que les dades de recerca siguin consistents. A més a més, la inclusió de documentació permetran afegir context per a que l’investigador, l’equip o d’altres persones puguin entendre-les i reutilitzar-les a curt, mitjà i llarg termini.
Actualment, moltes entitats de finançament requereixen elaborar un pla de gestió de dades on cal referenciar totes aquestes qüestions.
2. Organitzar fitxers
3. Anomenar fitxers
4. Versions dels fitxers
- Exemples
Font: Elaboració pròpia
Font: https://www.ukdataservice.ac.uk/manage-data/format/organising
Exemples de nom de fitxers:
- NTI_wp2_MA_exp1.csv: projecte, paquet de treball dins del projecte, tipus de mesurament, identificador de prova de la mesura
- MicroSensor_NTI023_20201031.xls: descripció de contingut, número del projecte, data seguint l’estàndard internacional
- NomExperiment_NomInstrument_DataCaptura_ImageID.tif
Exemples de noms de versions:
- 20200104_ProjecteA_Ex1Test2_RibasA_v1.xlsx
- 20200104_ProjecteA_ReunióNotes_RibasA_v2.1.docx
Artículos Relacionados